dilluns, 24 de gener del 2011

Els banc andorrans


Publicació del diari BON DIA.AD

L’Associació de Consumidors i Usuaris (ACU) va rebre durant els deu primers mesos del 2010 unes 25 consultes relatives als bancs. La majoria, però, eren referents a les comissions abusives per comptes que estaven al descobert executades per una entitat financera del país.


Així es va mantenir la tendència detectada durant la primera meitat de l’any, en què l’entitat va registrar un augment de les demandes sobre aquesta qüestió. Les consultes van quedar en no res, ja que, tal com s’indica des de l’ACU, “no ens correspon a nosaltres” i, a més, “poca cosa hi podem fer”.
Des del mes de gener fins a l’octubre, l’ACU va atendre unes 980 consultes, un volum similar al de l’any anterior. D’aquestes, 121 van derivar en expedients que van ser tramitats per l’entitat. La majoria, un total de 69, van ser referents a béns de consum, sobretot al comerç al detall. Així, des de l’entitat, Joan Antoni Sarmiento va recordar que ja en els sis primers mesos es va detectar moltes irregularitats en botigues d’electrònica que venien productes de procedència sospitosa, i això es va mantenir fins a finals d’any.
Per darrere se situa la comissió de serveis de l’ACU, que va processar 45 expedients. En aquest cas, la majoria eren sobre tallers mecànics i compravenda de vehicles i també en l’àmbit de les assegurances, ja que els consumidors es trobaven amb problemes a l’hora de donar de baixa un contracte.
Pel que fa a l’habitatge, tot i que bona part de les consultes es van centrar en aquest àmbit, només es van tramitar sis expedients. Aquests feien referència a contractes de lloguer, despeses de liquidació de calefacció i serveis complementaris. Finalment, l’ACU va gestionar un expedient relatiu a salut i benestar.

Consultes per nadal
Tot i que l’ACU ja no estava operativa durant el mes de desembre, l’entitat va rebre 63 correus electrònics de consumidors estrangers després de Nadal. A més a més, durant aquestes festes el degoteig de consultes va ser continu. Per això, Sarmiento va lamentar que un país que aposta per la qualitat no tingui una oficina d’atenció al consumidor oberta els set dies de la setmana durant els períodes de màxima afluència.
A partir d’ara, l’ACU continuarà fent l’assessorament de forma voluntària ja que “no deixarem els 150 associats”, va dir Sarmiento. Els membres de l’entitat estan a l’espera d’una trobada amb el ministre Claudi Benet per traslladar tota la documentació relativa a l’arbitratge de consum.

38 euros de recàrrec per 0,94 euros en negatiu

P. V. resideix al país des de fa més de vint anys i s’autodefineix com una persona totalment arrelada a Andorra. Els seus fills han crescut aquí i ara ja són els néts els que comencen a fer-hi els primers passos. Des del 2005 disposa d’un compte en una entitat bancària del país i des de fa uns dos anys, algunes vegades, ha hagut de fer front a comissions de 35 euros per un petit descobert. Però aquesta situació es va aguditzar poc després que el marit estigués de baixa, tenint en compte que la CASS no paga fins al 16 de cada mes.
Durant el mes de desembre, per un descobert de 38,42 euros el banc li va carregar 35 euros de comissió més 9,73 euros per interessos de dèbit. Tot plegat eren 83,15 euros a pagar, que van fer que el compte tornés a quedar en negatiu el 31 de desembre. El mateix dia, l’entitat li va cobrar una nova comissió, aquest cop de 37,35 euros. Però “el més desastrós”, segons Purificació, va ser quan a principis de mes, després d’ingressar dos talons, es va trobar que el dia abans li havien carregat 38 euros per un descobert de 0,94 euros. Una xifra que va créixer amb 38 euros més per una petita quantitat en negatiu. Tot plegat suma uns 120 euros de comissions en un mes. Un “robatori”, diu, perquè aquestes càrregues són “desorbitades” i “inacceptables”. Així mateix posa en relleu les llargues cues a l’oficina i un horari d’obertura molt restringit, incompatible amb la seva feina. Per això va presentar una reclamació a la unitat d’Inspecció i Comerç després de no rebre cap mena d’explicació del banc. Purificació lamenta ser només “un número” per a l’entitat, “però darrere del compte hi ha una família molt treballadora i honrada”. A més, al contracte només parla de comissions trimestrals. Per això “tinc la sensació que aquí la norma és calla i paga”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada