dissabte, 30 d’octubre del 2010

Llibertat o llibertinatge?


Diari d'Andorra
Declaració del Sitca per la llibertat d’expressió
La veritat sempre ha d’estar disponible com a defensa; els polítics estan obligats a tolerar un grau major de crítica
per Cristian Asensio i la junta directiva del Sitca - 30/10/2010
L’article 19 de la Declaració universal dels Drets Humans diu: “Tot individu té dret a la llibertat d’opinió i d’expressió; aquest dret inclou el de no ésser molestat per causa de les seves opinions, el d’investigar i de rebre informacions i opinions, i el de difondre-les, sense limitació de fronteres, per qualsevol mitjà d’expressió.”
En una concepció més àmplia de l’esperit del text, el Sitca creu que hauríem de considerar que aquest ha d’ésser un dret a la llibertat de pensament, opinió i expressió en el qual s’ha d’incloure el dret de buscar, rebre i difondre informacions i idees de tota condició, i proposar accions (tret quan impliqui l’ús de la força), sense consideracions de fronteres, sigui oralment, per escrit o de forma artística, o per qualsevol altre procediment. També ha de ser protegit l’exercici d’aquest dret, davant de qui, mitjançant qualsevol pràctica o modalitat, pugui impedir-lo.
Aquest dret no pot estar subjecte a un control previ o inspecció repressiva.
La censura prèvia, interferència o pressió directa o indirecta sobre qualsevol expressió, opinió o informació difosa mitjançant qualsevol mitjà de comunicació oral, escrita, artística, visual o electrònica, i restringir la lliure circulació d’idees, opinions i informacions, per mitjans indirectes, o per mitjans facultats a impedir la comunicació i la circulació d’idees, opinions i informació, així com la creació d’obstacles al lliure flux informatiu, violen el dret a la llibertat d’expressió.
Aquest és un dret dels més amenaçats per les institucions públiques i per persones que volen imposar la seva ideologia o valors personals, fent callar els altres, amb una censura informal, oficial o oficiosa, dels ens i administracions públiques, plantejades per prevenir o castigar la publicació d’informació crítica per a ells.
Però el caràcter pacífic, tolerant i conciliador del dret a la llibertat d’expressió, ha de permetre que es reguli tota propaganda i opinions que inciten a la intolerància, a favor de la guerra i tota apologia de l’odi nacional, als atacs racials o religiosos, i al genocidi, que constitueixin incitacions a la violència o qualsevol altra acció il·legal similar contra qualsevol persona o grup de persones, per cap motiu, inclosos els de sexe, raça, color, religió o origen nacional.
El Sitca considera que el dret a la llibertat d’expressió l’hem de defensar com un mitjà per a la lliure difusió de les idees i el foment de l’autèntica participació i fecundació política. És un dret fonamental, inalienable i essencial per possibilitar el funcionament de la democràcia i de la participació pública en la presa de decisions. Els ciutadans i/o les entitats no poden exercir el seu dret a vot de manera efectiva o participar en la presa pública de decisions si no compten amb un lliure accés a la informació i a les idees, i si no poden expressar les seves opinions lliurement. És important per a la dignitat individual i col·lectiva, per a la democràcia, la participació, la rendició de comptes, per a la lluita pel respecte i promoció de tots els dret humans. Sense la possibilitat d’opinar lliurement, de denunciar injustícies i demanar canvis, l’home està condemnat a l’opressió.
És un dret que es revela en la seva capacitat per participar en la societat, incentiva l’opinió pública, en igualtat de condicions de difusió, entre si, els plantejaments (llibertat d’expressió), i on les persones i/o entitats que formen la societat, aprecien l’existència de criteris diferents i dissidents. Això permet exposar, discutir, posar a prova, mantenir vives i fonamentar les diferents opinions, i evita que una de sola es converteixi en dogma o prejudici infundat.
Per garantir l’exercici del dret de llibertat d’expressió és exigible la defensa de la transparència com a faceta de la llibertat d’expressió i d’informació (donar-la i rebre-la), ja que sense transparència la informació és escassa i l’opinió poc sustentada; i com a premissa és sagrada, ja que la lluita per la llibertat d’expressió ens correspon a tots, perquè és la llibertat d’expressar el nostre propi pensament, individual o col·lectiu, també tenim l’obligació de respectar la llibertat dels altres a dir el que vulguin, per més ofensiu que ho puguem considerar, perquè significa respectar la nostra pròpia llibertat de paraula. Cadascú de nosaltres som guardians de la conducta comuna.
La llibertat d’expressió i d’opinió és un dret que s’ha de promoure al màxim a causa del paper decisiu que juga sobre la democràcia i la participació pública en la vida política.
Els arguments o normes sobre la privacitat poden dificultar la investigació, la informació i la denúncia d’actuacions arbitràries, corruptes i/o il·legals. Les normes de privacitat són per protegir els assumptes privats de les persones, però no han d’ésser utilitzades per negar debatre assumptes d’interès públic. Les qüestions relatives a assumptes d’interès públic no han de ser considerades confidencials.
Respecte a l’accés a la informació apropiada per a les autoritats i administracions públiques, hem de reclamar i garantir el dret del ciutadà i/o entitat a ser informat pel Govern i els comuns, a través de normatives no limitatives (Llei d’estadístiques, transparència d’actuacions, penalització jurídica als administradors i a l’administració que vulneri el dret del ciutadà a ser informat, etcètera), que incloguin els següents criteris: la legislació ha d’estar conduïda pel principi de màxima informació; les institucions públiques hauran d’estar obligades a publicar informacions clau; els òrgans públics hauran de promoure activament el govern obert; les excepcions hauran d’ésser establertes de forma clara i assenyalada i hauran d’estar subjectes a proves estrictes de dany i interès públic; les persones han de tenir el dret d’apel·lar a una negativa de revelar informació per part de qualsevol administració pública, a un cos juridicoadministratiu independent que operi de forma justa, puntual i econòmica; la legislació ha d’atorgar protecció als denunciants que facin pública qualsevol informació d’activitats il·legals dels poders públics.
La veritat sempre ha d’estar disponible com a defensa; els polítics i administradors públics estan obligats a tolerar un grau major de crítica.


Després d’aquests arguments, des del Sitca:
A) Refermem la necessitat d’assegurar en tot el món el respecte i la plena vigència de les llibertats individuals i/o col·lectives, i els drets fonamentals dels éssers humans en tots els àmbits i nivells de la societat.
B) Som conscients que la consolidació i el desenvolupament de la democràcia depèn de l’existència de la llibertat d’expressió.
C) Estem persuadits que el dret a la llibertat d’expressió és essencial per al desenvolupament del coneixement i de l’enteniment entre les persones i/o entitats, que conduirà a una veritable comprensió i cooperació amb les institucions.
D) Estem convençuts que quan s’obstaculitza el lliure debat d’idees i opinions, es limita la llibertat d’expressió i l’efectiu desenvolupament del procés democràtic.
E) Tenim la certesa que assegurant el dret d’accés a la informació en poder de l’Estat i de les administracions comunals, s’aconseguirà una major transparència dels actes de les administracions públiques, govern i comuns, garantint les institucions democràtiques.
F) Reconeixem que la llibertat de premsa és essencial per a la realització del ple i efectiu exercici de la llibertat d’expressió i instrument indispensable per al funcionament de la democràcia representativa, a través de la qual els ciutadans i/o entitats exerceixen el seu dret de rebre, buscar i difondre informació.
G) Considerem que la llibertat d’expressió no és una concessió de cap poder polític o administració pública, sinó un dret humà fonamental i inalienable.


Admetent la necessitat de protegir efectivament la llibertat d’expressió, el Sitca declara:
1. Que la llibertat d’expressió, en totes les seves formes i manifestacions, és un dret humà fonamental i inalienable, inherent a totes les persones i/o entitats. És, a més, una obligació indispensable per a l’existència mateixa d’una societat democràtica.
2. Que tota persona i/o entitat té dret a buscar, rebre i difondre informació i opinions lliurement. Tota persona i/o entitat ha de comptar amb igualtat d’oportunitats per rebre, buscar i impartir informació per qualsevol mitjà de comunicació sense discriminació, per cap motiu, inclòs els de raça, color, religió, sexe, idioma, opinions polítiques o de qualsevol  altra índole, origen nacional o social, posició econòmica, naixement o qualsevol altra condició social.
3. Que l’accés a obtenir la informació en poder de les administracions estatals o comunals és un dret fonamental de les persones i/o entitats. Els poders públics estan obligats a garantir l’exercici d’aquest dret en les societats democràtiques.
4. Que la censura prèvia, interferència o pressió directa o indirecta sobre qualsevol expressió, opinió o informació divulgada a través de qualsevol mitjà de comunicació oral, escrit, artístic, visual o electrònic, i les restriccions en la circulació lliure d’idees i opinions, igual que la creació d’obstacles al lliure flux informatiu, violen el dret a la llibertat d’expressió.
5. Que tota persona i/o entitat té dret a comunicar les seves opinions per qualsevol mitjà i forma.
6. Que les lleis de privacitat no han ni d’inhibir ni restringir la investigació i difusió d’informació d’interès públic.
7. Que els càrrecs electes públics, càrrecs de confiança o càr­recs de funcionaris públics, estan subjectes a una major fiscalització per part de la societat.




*** Llibertat si però no llibertinatge.


Els periodistes, ciutadans poden cercar la informació que vulguin/necessitin i publicar o comentar si ho desitgen. Ara bé, segons la llei de secret professional qualificat, la justícia pot "cercar les fonts consultades" i els funcionaris jurats no poden donar a conèixer  les dades amb les quals treballen. O si?.
Avui, en aquest mateix diari, es publica un acudit fent referència al nostre Cap de Govern el qual, l'acudit, és acusador, fora de lloc i immoral.
Actuarà l'impresentable fiscal tal com ho va fer amb l'afer Papers?.


divendres, 29 d’octubre del 2010

I mentres el País sen va en orris ... i el diari intoxica manat per ...

"El Govern va gastar 25.000 euros en l’hotel de Nova York

El cap de l’executiu va ser acompanyat per sis persones, entre les quals la seva esposa
Aleix Tugas - Andorra la Vella - 29/10/2010



Una de les habitacions de l'hotel.
La delegació del Govern que va assistir a l’assemblea general de les Nacions Unides, celebrada a final de setembre, va gastar uns 35.000 dòlars, gairebé 25.000 euros, només en l’allotjament a Nova York.
L’equip estava format pel líder de l’executiu, Jaume Bartumeu, i sis persones més, entre les quals hi havia l’esposa del cap de Govern, Carme Garcia, segons han confirmat diverses fonts properes a la delegació. A banda, també van viatjar a la ciutat nord-americana la cap de Gabinet, Marian Sanchiz; la cap de Protocol del Govern, Sònia Castanyer; el guardaespatlles del cap de Govern, Sergi Alís, i dues persones més. Segons han explicat al Diari les mateixes fonts van passar cinc nits a Nova York. Cal tenir en compte que la quantitat expressada no inclou les dietes, a les quals tenen dret els membres de la delegació. Tampoc no hi ha inclosos els costos del vol que els va portar fins als Estats Units.
L’establiment triat per a l’allotjament va ser el Mandarín Oriental, un dels hotels més grans i prestigiosos de la ciutat, qualificat amb “cinc estrelles gran luxe”. L’hotel està situat molt a prop de Columbus Circle, just al límit de Central Park, a poc més de deu carrers de la seu central de les Nacions Unides, on tenien lloc les intervencions dels diferents líders dels estats membres durant la darrera setmana de setembre. La cambra més econòmica costa gairebé 1.000 dòlars la nit, tot i que l’import varia segons el moment de la temporada.
Fonts properes van indicar que les qüestions de seguretat no van tenir res a veure amb l’elecció del lloc. Entre altres coses, perquè no és possible concentrar totes les delegacions en un mateix hotel, perquè hi ha països que hi destinen prop de 40 persones. En tot cas, sí que és cert que les Nacions Unides recomanen una sèrie d’hotels, entre els quals es troba el que finalment es va triar.

Desplaçaments polèmics

El problema dels desplaçaments que han de fer els càrrecs polítics als organismes internacionals ja van causar polèmica fa uns mesos, quan tres consellers i el síndic general van viatjar a Bangkok per assistir a la Unió Interparlamentària. Amb tot, en aquell cas tan sols es va parlar d’una xifra al voltant dels 16.000 euros, que a més incloïa també les despeses dels bitllets d’avió. I els consellers també van escollir un hotel de cinc estrelles.

** La "empleada de hogar" i el limpiabotes?

Font : Diari d'Andorra 29 d'Octubre de 2010"


I la declaració del Bruno Bartolomé :

 Bartolomé diu que es fals que l'hotel de Nova York costés 25.000 euros

El portaveu del Govern no aporta però cap xifra sobre el pressupost del viatge




per - 29/10/2010

"De bon tros fals". El portaveu del Govern ha negat aquest divendres després de la roda de premsa del consell de ministres que la despesa en hotels de la delegació andorrana que va assistir a l'assemblea general de l'ONU fos de 25.000 euros.
Bruno Bartolomé ha declinat però donar cap xifra sobre el pressupost del viatge, amparant-se en que aquesta qüestió ha estat objecte d'una pregunta parlamentari per part d'Andorra pel Canvi i que el Govern donarà les pertinents explicacions en la sessió de control del Consell que se celebrarà dijous vinent. Bartolomé ha descartat també, a preguntes del Diari d'Andorra, informar de la composició de la delegació o de qualsevol altre detall. Ha carregat amb duresa contra el Diari titllant la notícia publicada aquest divenres sobre el viatge de "falsa" i "malintencionada", alhora que l'ha atribuit a un intent de desviar l'atenció pública cap a qüestions menors després que en la sessió de control de dilluns es desestimés la reforma de la llei de la nacionalitat i es rebutgés l'esmena a la totalitat del projecte de llei de l'IVA. Bartolomé ha posat en dubte que la despesa del viatge a Nova York "formi part de les cent prioritats més importants" del país, alhora que ha tornat a remarcar que les xifres publicades per aquest diari "no són certes", sense aportar però ni un sol número per desmentir-ho.

dijous, 28 d’octubre del 2010

I tant panxos. No passa rés.



El ex gerente de Urbanismo ingresó 10 millones en Andorra en mes y medio

Los familiares constituyeron una sociedad en Belice y abrieron la cuenta en el principado a la que iban las cantidades provenientes de otra del mismo banco de la que eran titulares sus progenitores.

 
José Flores, entonces jefe de gabinete de Barrientos, sale detenido de los juzgados de Estepona, en 2008.
La clave era mover el dinero muy rápido entre sociedades constituidas al momento por socios sin identificar que se pasan el dinero de una cuenta a otra en pocos días. Vértigo puro para blanquear dinero. De esta manera, según deduce el juez, el ex gerente de Urbanismo de Estepona, Pedro López, ingresó en una cuenta bancaria de Andorra más de 10 millones de euros. Claro que con tanto vértigo las transacciones no quedaban grabadas en la memoria de los supuestos implicados que no eran otros que los padres y el hermano de López, según las investigaciones.

El auto del juez Jesús Torres que aparece en el tomo 34 del sumario de la operación Astapa y cuyo secreto acaba de ser levantado explica como el 18 de abril de 2008 se constituyó una sociedad en Belice en la que figuran como apoderados el hermano y la madre de López, quienes ese mismo día abrieron una cuenta en Andorra a nombre de la misma sociedad. Según el informe de la Policía Judicial en que se basa el juez, entre el 18 de abril y el 29 de mayo entraron en la cuenta los más de 10 millones que luego quedaron bloqueados.

Esta importante cantidad fue ingresada de manera fraccionada aunque el dinero provenía íntegramente de una cuenta del mismo banco a nombre de los padres del ex gerente de Urbanismo. Y concluye el juez afirmando que hay indicios suficientes para pensar que el entramado económico tenía por objeto "desvincular la propiedad del dinero de la familia de Pedro López, aunque hayan continuado vinculados a él como representantes de la sociedad constituida al efecto".

Las entradas de dinero detectadas con anterioridad habían sido realizadas siempre "mediante ingresos en efectivo y a través transferencias de sociedades con domicilio social en el extranjero, posiblemente en los llamados paraísos fiscales, ordenadas por bancos suizos", concluye el juez.

A Pedro López se le imputan los presuntos delitos de malversación y cohecho mientras que a sus familiares directos se les achacan delitos de blanqueo, falsedad documental, y contra la ordenación del territorio, a pesar de que todos en sus declaraciones afirmaron desconocer que tenían esas cantidades en una cuenta y ni siquiera, en el caso de Pedro López, que su padre tuviera dinero en Andorra.

El instructor también se refiere a un posible delito de falsedad documental y otro relativo a la ordenación del territorio por una declaración de obra nueva valorada en 583.000 euros sobre una finca en la que se encuentra domiciliada la Yeguada La Granja realizada en 2005 ante notario por los tres familiares.

Para demostrar "la legalidad de las construcciones" los comparecientes aportaron al notario, según se lee en el auto, "la licencia municipal de obras para un muro" autorizado y certificado por un arquitecto. Sin embargo, las obras carecían de licencia y el suelo era rústico por lo que no se podía construir en él.

Y aquí aparece otra curiosa conexión. En uno de los interrogatorios, el hermano de Pedro López reconoce que compró una yegua a Jesús Gil Marín y al hermano de éste y que el hijo del ex alcalde de Marbella le puso en contacto con la ganadería Marqués de Velilla, aunque no recuerda si le atendió Juan Antonio Roca Nicolás u Óscar Benavente.

dilluns, 25 d’octubre del 2010

Espectacles varis



Tags : 15 anys, apc, consell general, cr, govern d'andorra, nacionalitat, Ps

L 'espectacle del debat al Consell del dia 25 d'octubre del 2010

Proposició de llei per rebaixar el temps d'adquisició de la nacionalitat andorrana per resideǹcia al país en 15 anys o les fantasmedes de Cr I Apc
----------
L' Olga Adellach ha esmentat que el passaport andorrà NO SERVEIX per a rés?. I ella?.
També ha explicat que abans els – andorrans – necessitaven altres passaports per viatjar a l'altre banda de les fronteres.

Els dos Caps d'Estat – estrangers – segons APC i CR, (El de la Seu d'Urgell i el de Paris) no tenen passaport andorrà?. Els hi han regalat. Perquè?

En l'exposició d'arguments el Síndic estira les orelles per tractar de tú als consellers ...
La mentidera Olga Adellach explica que els projectes de llei els fan per a  tots els habitants del país.

El Sr. Nomen ha esmentat varies vegades el rebuig de certes persones als -estrangers- nacionalitzats, rebuig que és constatat arreu del principat. Conversa en un abar de la capital : “Tu ets estranger i el tu vot ... . Dons el meu vot serveix com el teu. Tu no no ets andorra.

Desprès de la votació amb un empat queda desestimada la presa en consideració de la proiposta de llei.
El país per els quatre i no el toqueu.