dimarts, 31 de gener del 2012

El cas de la CASS andorrana i SPANAIR



http://www.elperiodicdandorra.ad/societat/17100-la-cass-perdra-100000-amb-la-fallida-de-la-companyia-spanair.html

La sanitat andorrana participa en la societat de capital risc Catalana d'Iniciatives, inversora de l'aerolínia
L. F. M.
ESCALDES-ENGORDANY

Avions de la companyia aèria Spanair a l'aeroport del Prat. Foto: EL PERIÒDIC
La fallida de la companyia àrea espanyola Spanair també afectarà al Principat; concretament, a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), que pot arribar a perdre fins a 100.000 euros, segons fons del mateix Consell d'Administració. La clau per tancar el cercle i entendre la relació entre l'empresa i la sanitat andorrana està en les inversions en capital de risc: la CASS té una participació del 0,6% en la societat de capital risc Catalana d'Iniciatives (CI), que al seu torn té un 11,34% de l'empresa propietària d'Spanair, anomenada Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), formada per administracions i empreses catalanes i que té el 86% de les accions de la companyia, segons va informar a l'ANA la mateixa CI.

Així doncs, si s'ajunten els dos caps de la corda, tenint en comte que la inversió a IEASA suposa el 18% de l'actiu de Catalana d'Iniciatives, la CASS calcula que la conseqüència d'aquesta relació provocarà una«afectació màxima comptable per la parapública d'aproximadament de 100.000 euros», segons va informar la CASS en un comunicat.

la branca de la jubilació/ La clau de volta del problema de les inversions de la seguretat social andorrana resideix en la branca de jubilació; segons va voler fer constar el mateix Consell d'Administració de la CASS en el comunicat d'ahir, tot i que «la gestió del fons de reserva de la branca jubilació de la CASS es regeix per un mandat de gestió, que el Consell d'Administració va aprovar el 19-12-2007, el qual prohibeix, entre altres, la inversió en actius de capital risc», aquesta té encara un 0,2% del seu patrimoni en actius de capital risc, «fruit de decisions d'inversió preses els anys 90 i que encara no s'han pogut desinvertir per falta de compradors».

Aquesta informació arriba poc després de conèixer els estudis de la parapública els quals assenyalaven la branca de la jubilació com una de les més deficitàries, ja que amb vuit anys de jubilació una persona ja ha rebut tot allò que aquesta ha aportat al llarg de la seva vida laboral; en aquest estudi s'explicava que els ingressos per cotitzacions socials serien suficients per cobrir la despesa en pensions fins l'any 2022 –amb l'augment de cotització del 2% i les transferències de l'Estat per fer front als complements no contributius de pensions–, i el fons de reserves s'exhauriria el 2033. Així s'explicava en un document de la CASS que acompanya la proposta de full de ruta pel pacte d'Estat.

Vist això, el Govern de Toni Martí va dir que els continguts del pacte, en relació a la branca de jubilació va apuntar com a «grans eixos» la revisió del sistema de cotitzacions i contribucions, la revisió del sistema de valorització dels punts –cosa que fa pensar en una rebaixa d'aquesta–, la revisió del sistema d'accés a la jubilació; i la promoció de plans de jubilació privats.

*********
http://www.diariandorra.ad/index.php?option=com_k2&view=item&id=17895&Itemid=380
La CASS perd uns 100.000 euros per la fallida d’Spanair
La Seguretat Social manté una participació a Catalana d’Iniciatives, accionista, al seu torn, de la companyia aèria


La fallida d’Spanair ha esquitxat la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS). La Seguretat Social manté una participació a Catalana d’Iniciatives, que al seu torn és accionista d’Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), soci majoritari d’Spanair.
Segons el comunicat de premsa que va fer ahir la Seguretat Social, l’afectació màxima comptable que suposa la fallida de la companyia aeronàutica per a la parapública és aproximadament d’uns 100.000 euros. Diners de la branca jubilació.
Segons va especificar la CASS, un 0,2% dels fons de la branca de pensions es mantenen ara mateix en actius de capital risc. Es tracta d’inversions fruit de decisions que es van prendre durant la dècada dels noranta, quan Antoni Ubach, que va ser condemnat per la mala gestió, dirigia la Seguretat Social. El comunicat afegia que si no s’ha pogut desinvertir és per manca de compradors. I recordava que ara mateix la gestió dels fons de reserva de la branca de jubilació es regeix per un mandat del consell d’administració de l’any 2007 que prohibeix, entre d’altres coses, invertir els diners acumulats per al pagament de les pensions en actius de capital risc.
El càlcul efectuat per la Seguretat Social estableix que vist que la inversió en el holding propietari d’Spanair suposa el 18% de l’actiu de Catalana d’Iniciatives, l’afectació màxima que pot suposar per a la CASS el tancament de la companyia aèria ascendeix a 100.000 euros.

Concurs de creditors i ERO
Després d’anunciar divendres que cessava les operacions, Spanair va continuar ahir al matí el camí per culminar la fallida i va presentar concurs voluntari de creditors als jutjats de Barcelona, i va comunicar als treballadors la presentació d’un expedient de regulació d’ocupació (ERO) que afectarà unes 2.075 persones. No obstant això, el tancament afectarà uns 4.000 empleats en total, ja que també hi ha la plantilla de la companyia Newco, que realitzava l’operativa de terra. Tanmateix, Spanair ha deixat uns 22.000 passatgers sense vol.
Spanair ha formalitzat un concurs de creditors amb un passiu que supera els 300 milions d’euros . El principal creditor és la Generalitat de Catalunya, que ha destinat uns 140 milions a la companyia que havia de liderar l’enlairament internacional del Prat, i la segueix l’antiga propietària de l’aerolínia amb la qual té un deute contret de 168 milions.
Només l’aeroport del Prat ja ha gestionat unes 1.200 reclamacions de viatgers afectats pel cessament de vols.


LES AGÈNCIES SUMEN UNA SEIXANTENA D'AFECTATS

La fallida d’Spanair ha deixat viatgers del país a terra. Segons va explicar ahir la vicepresidenta de l’Associació d’Agències de Viatges, Christiane Pablo, ahir es buscava recol·locació per a unes 65 persones. “Hi ha de tot, gent que ja ha marxat i ha de tornar, gent que havia de marxar. Tenim de totes les possibilitats”, va explicar. Totes les agències treballaven per buscar alternatives als afectats i totes passaven, això sí, per tornar a comprar bitllets. Pablo va explicar que està previst que demà l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) es pronunciï “per saber com ho hem de fer per recuperar els diners dels bitllets”. No obstant això, va reconèixer que pot ser un procés força llarg.
L’agència de la vicepresidenta de l’associació té una desena d’afectats. I el mateix divendres al matí havia adquirit uns bitllets a Spanair per a uns clients. De sorpresa, a les sis de la tarda del mateix divendres la companyia anunciava que deixava de volar. Pablo va lamentar les formes i va insistir que totes les agències estan treballant per trobar alternatives als seus clients. “Quant a l’associació s’està fent tot el que es pot”, va comentar.

dilluns, 30 de gener del 2012

El cas de la CASS andorrana i Spanair

La fallida de Spanair esquitxa la Caixa Andorrana de Seguretat Social
Maria Reig seia al consell d'administració de l'aerolínia que va cessar les operacions divendres passat
La Caixa Andorrana de Seguretat Social, a través de la seva participació dins de la societat de capital risc Catalana d'Iniciatives, és un dels accionistes de Spanair. La companyia aèria va cessar les seves operacions i es va declarar en fallida el passat divendres desprès de fracassar les converses amb Qatar Airways per la compra del 49% de les accions de la companyia catalana. Es preveu que Spanair demani el concurs de creditors aquesta mateixa setmana. La fallida deixa un passiu estimat en uns 350 milions d'Euros, uns 4.000 treballadors directes i indirectes a l'atur i mig milió d'usuaris afectats per la venda de bitllets que ja no podran utilitzar. S'estima que els actius de l'empresa sumen menys de 5 milions d'euros, doncs els 29 avions de la seva flota eren en règim de lloguer o de leasing.

Catalana d'Iniciatives participa amb un 12% dins de l'empresa Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), que controla el 80% de Spanair des del gener del 2009. Un dels 3 representants de la societat de capital risc dins del consell d'administració de Spanair és l'empresària Maria Reig, mare del Conseller General Carles (Carlitos) Enseñat. IEASA, que compta com a socis Catalana d'Iniciatives, Fira de Barcelona, Turisme de Barcelona i Volcat2009 ha invertit oficialment uns 150 milions d'Euros dins de l'aerolínia, dels quals oficialment uns 20 milions serien de Catalana d'Iniciatives.

IEASA va adquirir el 80% de Spanair a Scandinavia Airlines SAS a principis del 2009 quan aquesta ja estava al limit de la fallida. Spanair era la gran aposta de l'empresariat i la classe política catalana per donar un impuls definitiu a l'aeroport de Barcelona com un gran "hub" internacional, amb l'aerolínia nacional catalana com a motor.

Catalana d'Iniciatives ha tingut pèrdues superiors als 10 milions d'Euros els últims 3 anys com a conseqüència de les inversions realitzades en diverses companyies que s'han saldat per fallides sonades com la del Grupo Tecnipublicaciones controlat al 97,3%, amb un passiu de gairebé 3 milions d'euros.
1 Comentari 

Font :
http://www.elprogres.ad/cat/notices/2012/01/la_fallida_de_spanair_esquitxa_la_caixa_andorrana_de_seguretat_social_24448.php